GroenLinks ziet niets in het afschaffen van de voorrangsregeling voor statushouders. De fractie legt uit waarom.

We weten het nu wel, het heeft echt overal gestaan: de VVD Rheden is tegen de voorrangsregeling voor huisvesting van statushouders. Statushouders zijn mensen die in de meeste gevallen gevlucht zijn voor oorlog en geweld, die huis en haard hebben moeten verlaten omdat ze geen andere uitweg meer zagen. Nederland heeft een van de strengste asielprocedures van Europa, gericht op snelle afwijzing. Asielzoekers krijgen hier echt geen verblijfsvergunning als ze die niet nodig hebben, het zijn geen gelukszoekers.

In tegenstelling tot de meeste inwoners die een woning zoeken beschikken statushouders niet over een sociaal netwerk of over opgebouwde wachtmaanden. Ze zijn dus zo goed als kansloos om een huis te vinden als ze geen urgentie krijgen. Wat de VVD doet is zondebokkenpolitiek over de ruggen van mensen die er niets aan kunnen doen dat ze moesten vluchten uit de meest vreselijke omstandigheden. De tweedeling in de maatschappij wordt vergroot door dit soort uitspraken! Er wordt gesuggereerd dat statushouders door de voorrang die ze krijgen, een woningprobleem veroorzaken of ten onrechte worden bevoordeeld. Anders dan de VVD wil laten geloven, gaat slechts een klein deel van de woningen naar statushouders. Hen geen voorrang meer geven is echt geen oplossing voor de wachtlijsten met woningzoekenden.

Afschaffen van het voorrangsbeleid kan de gemeente wél hoge extra kosten opleveren. De gemeente is verplicht jaarlijks vijftien statushouders te huisvesten. Vaak zijn het ook gezinnen, dus het gaat om minder woningen. Als de gemeente dat niet doet zoekt de provincie een woning voor hen, en daarvoor moet de gemeente betalen. Die kosten zijn niet mals. Dure symboolpolitiek dus!

GroenLinks ziet daarom niets in het afschaffen van de voorrangsregeling!