GroenLinks wil dat klimaatverandering zo snel mogelijk wordt aangepakt. De maatregelen hebben effecten op onze omgeving en onze samenleving. Daarom is het van belang dat de aanpak zoveel mogelijk gestuurd en gesteund wordt vanuit de inwoners. Via burgerfora worden inwoners echt betrokken, daarom is GroenLinks groot voorstander van deze vergaande vorm van invloed. Een burgerforum moet dan ook echt alle ruimte krijgen om mee te denken over  de enorme opgave waarvoor we staan. Het ‘wat’ staat niet ter discussie, het ‘hoe’ wel!

Een burgerforum is een representatieve groep inwoners die door loting uit de samenleving wordt gekozen. Deze groep wordt gevraagd zich te buigen over een bepaald onderwerp. Volgens een commissie onder leiding van Alex Brenninkmeijer zijn burgerfora een goed instrument om de betrokkenheid van inwoners bij de energietransitie te vergroten. Het is wel belangrijk dat aan de voorkant de rol  van het forum duidelijk is, en dat moet (veel) meer zijn dan het bepalen van de kleur van de windmolen. Daarnaast zijn  een goede organisatie, voldoende tijd en professionele ondersteuning  succesfactoren. Eerdere ervaringen laten zien dat de inwoners al discussierend dichter tot elkaar kunnen komen en daardoor met een genuanceerd en gewogen voorstel komen.

Over de invulling van het burgerforum heeft GroenLinks nog wel wat zorgen. De wethouder komt pas in oktober met een plan hoe het forum in te vullen. “Het is erg vreemd dat de raad al wel kaders heeft vastgesteld terwijl niet duidelijk is of het deze ter discussie mag stellen” aldus Endeveld.  “Daarnaast is nog niet duidelijk welke status het voorstel van het burgerforum krijgt. Het succes van een burgerforum staat of valt met het vertrouwen van de deelnemers dat hun advies serieus wordt genomen.”