Op 28 juni heeft de raad in meerderheid besloten dat Rhedense winkels op alle zondagen open mogen. Ook GroenLinks heeft hierover in meederheid mee ingestemd.

Meerdere inwoners hebben zich over dit onderwerp tot GroenLinks Rheden gericht. Vandaar dat we hen onderstaande reactie hebben gestuurd.

We sturen u deze brief omdat u de afgelopen weken een van de inwoners bent die aan ons uw opvattingen heeft laten weten. Wij danken u voor deze reactie en verheugen ons in het feit dat de discussie door zovelen is gevoerd.

Het onderwerp heeft bijgedragen aan een dialoog tussen inwoners en politiek. Dat velen van u teleurgesteld zijn omdat hun opvating niet gevolgd is, is begrijpelijk. Voor Groenlinks geeft onze reactie aan u de gelegenheid nogmaals te benadrukken hoe belangrijk het is dat u zich laat horen. Wij hebben hierdoor de interne discussie scherper kunnen voeren.

De minderheid van onze fractie (en de Groen Links wethouder in het College), onderschrijft de bezwaren van veel middenstanders dat door de zondagsopenstelling de 24 uurs economie onnodig wordt bevorderd en dat veel winkeliers zich gedwongen zullen voelen hun zaak open te stellen op een dag dat zij graag iets anders doen. Ook vindt deze minderheid dat er te weinig onderzocht is welke de gevolgen van de openstelling zullen zijn; is er inderdaad sprake van aantrekken van toerisme en van een redelijke deelname van openstellingen door winkeliers? Kortom, is er voldoende onderzoek gedaan. Of wordt vooral voldaan aan het verzoek van de (5) supermarkten die de openstelling aankaartten. Daarom heeft een van de raadsleden van GroenLinks tegen het voorstel gestemd.

De voorstanders van de openstelling volgen een andere redenering, zij stellen dat het iedere winkelier vrij moet staan om te beslissen de winkel open te doen of gesloten te houden op zondag. Middenstanders onderscheiden zich van supermarkten, zowel door aanbod als door dienstverlening en marktgedrag. Indien men voordelen ziet, opent men op zondag. Ook andere dagen of dagdelen wordt op een dergelijke wijze keuzen gemaakt voor openstelling. Het is niet aan de overheid hiervoor de gedragsregels van ondernemers op te stellen. Alleen in bijzondere gevallen legt de overheid restricties op. De zondag is geen bijzondere dag in de ogen van GroenLinks.

Neemt niet weg dat rust en ontspanning ook door deze Groenlinks leden van belang geacht worden. Deze behoefte zal zich niet beperken of concentreren op een bepaalde dag in de week, zo is hun opvatting.

Ten aanzien van de positie van werknemers menen we dat dit een kwestie is die tussen hen en de ondernemer(s) speelt. De vraag van de milieu belasting door een zondagopening is door ons (ook) niet eenduidig te beantwoorden. We willen graag dat de druk op het milieu door de winkels gedurende de gehele openingstijd verder wordt teruggedrongen.

We rekenen erop dat we met deze toelichting de standpunten van onze fractie hebben kunnen verduidelijken en u hiermee van een adequate reactie voorzien,

Namens de gehele fractie van Groenlinks,

Janet Duursma.