GroenLinks heeft in de raadsvergadering van januari met succes gepleit voor de invoering een ja/ja-sticker. Dit betekent dat je over een tijdje alleen nog reclamefolders in je bus zult krijgen als je hier zelf om vraagt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 40% van de mensen hun folders ongelezen weggooien. Een ja/ja-sticker gaat deze verspilling tegen.

Veel mensen zitten niet te wachten op reclamefolders. Ze gooien ze direct uit de brievenbus in de papierbak. Zonde! Er is een goede oplossing: je kan een sticker op je brievenbus plakken. Toch doen veel mensen dat niet. Ze weten misschien niet waar ze die sticker moeten halen, of komen er gewoonweg niet aan toe. Een onderzoek in Utrecht wees uit dat 40% van de mensen reclamefolders ongelezen weggooit. Als je weet dat een huishouden elk jaar ongeveer 34 kilo aan reclamefolders in de bus krijgt, wordt duidelijk dat er een hele hoop verspild wordt. En dat terwijl we juist minder afval willen produceren!

GroenLinks Rheden vindt daarom dat het anders moet. Daarom diende onze fractie afgelopen raadsvergadering een voorstel in om dit te veranderen. Dit deden we samen met de fracties van D66, PvdA en de SP. Wij willen dat mensen alleen nog reclamefolders krijgen als ze een ‘ja/ja-sticker’ op hun brievenbus plakken. We draaien het dus om! Heb je geen sticker? Dan krijg je geen folders. Een aantal andere gemeenten in Nederland heeft dit al eerder gedaan en hun inwoners zijn er erg tevreden over.

Een meerderheid van de gemeenteraad was het met ons idee eens. De gemeente Rheden gaat nu dus aan de slag om zo’n ja/ja-sticker in te voeren. Dat zal nog even duren, omdat dit plan eerst in de gemeentelijke regels moet worden opgenomen. Als het zover is, zul je het zeker horen. De gemeente zal het haar inwoners op allerlei manieren laten weten. Je hoeft dus nu nog niks te doen.

Heb je al een sticker op je brievenbus? Deze blijft ook gewoon geldig. Heb je geen sticker? Dan krijg je straks de Regiobode wél nog gewoon op de mat. Dat wilde de meerderheid van de gemeenteraad zo. Als je de Regiobode ook niet meer wilt ontvangen, kun je een nee-nee-sticker plakken.

GroenLinks wil altijd dat de duurzaamste optie de makkelijkste optie is. De ja/ja-sticker is daarvan een goed voorbeeld. Heb jij andere praktische ideeën over hoe we de gemeente duurzamer kunnen maken? Laat het ons weten!