GroenLinks stelde onlangs in een motie voor om antirookbeleid te ontwikkelen in de gemeente Rheden. Zo willen we aansluiten bij het landelijke doel om ervoor te zorgen dat in 2040 geen enkel kind meer begint met roken.

Dat roken ongezond is, weet inmiddels iedereen. Maar wist je ook dat er nog altijd iedere dag tweehonderd kinderen beginnen met roken? Van deze kinderen zullen er later 35 door dat roken overlijden. Per dag wordt dus een schoolklas ten dode opgeschreven! Dat dat anders moet, is duidelijk.

GroenLinks stelde tijdens een recente raadsvergadering in een motie voor om antirookbeleid te ontwikkelen in de gemeente Rheden. Dit beleid is er namelijk nog niet. Landelijk is dat anders. De rijksoverheid heeft een duidelijk doel: in 2040 begint er geen kind meer met roken. We noemen dit de ‘Rookvrije Generatie’. Ook zou het aantal volwassen rokers in 2040 gedaald moeten zijn van 23% nu, naar 5%. Dat is een hele opgave! GroenLinks vindt dat ook onze gemeente zich actief moet inzetten om dit doel te bereiken. Daarom vroegen we in de motie onder andere om aansluiting bij het initiatief ‘Rookvrije Generatie’.

In haar reactie op de motie gaf de wethouder aan dat de gemeente kort geleden is begonnen met de uitwerking van een omvattend preventiebeleid. Dit zal zich breed richten op levensstijl en gezondheid. Roken zal daar een onderdeel van gaan uitmaken. De wethouder wil daarom nu liever niet met een apart antirookbeleid aan de gang. Wij hebben onze motie daarom voor nu ingetrokken, en houden de uitwerking van het preventiebeleid in de gaten.