De fractie van Groen Links in Rheden daarin gesteund door het GroenLinks afdelingsbestuur, stelt de volgende voorwaarden:
Over de tunnelbakversie,
Groen Links heeft steeds gepleit voor de lange tunnelbakversie als de best mogelijke aanpak van de verkeersproblematiek door het dorp Dieren, te weten de afwikkeling van het verkeer tussen west en oost (en visa versa) door Dieren en noord/zuid tussen de beide dorpsdelen. Dit sluit ook aan bij de zienswijze die GroenLinks bij de startnotitie voor de tracé ontwikkeling destijds bij Gedeputeerde Staten heeft ingediend. De gemeente heeft besloten met extra financiering bij te dragen aan de kosten van de lange versie ten opzichte van de korte tunnelbak versie.
De gemeente dient zelf een nadere uitwerking te geven aan het faciliteren van de verkeersstromen door Dieren, tussen delen van Dieren (N en Z; bijv. schoolverkeer) en vanuit Dieren naar andere plaatsen (bijv. van Dieren Z naar Ellecom).
Over de situatie bij de Kanaalweg
GroenLinks vindt de eilandvorming bij de burgemeester Willemsestraat voor de bewoners van drie woningen die mogelijk niet door de provincie worden aangekocht niet aanvaardbaar. De gemeente zal deze woningen moeten aankopen indien de provincie hiertoe niet bereid blijft.
Over de bundeling.
In de zienswijze bij de startnotitie voor de tracé ontwikkeling heeft GroenLinks nadrukkelijk kanttekeningen geplaatst, er van uitgaande dat er sprake was van een “vrije” keuze. Inmiddels blijkt dat er meer overwegingen een rol dienen te spelen.
Naast het beoordelen van de MER uitkomsten is het van belang het convenant uit de 90tiger jaren te betrekken. Hierin maakten gemeente en Twickel afspraken over het terrein van Twickel voor het vestigen van Het Rhedens. Bundeling van een toekomstig tracé is als voorwaarde vastgelegd. Het landgoed is een rijksmonument en het Rijk is daarom bereid in de kosten van bundeling te voorzien.
Tegen die achtergrond wordt ingestemd met de bundeling mits er geen ecologisch verlies wordt geleden. Daarvoor is noodzakelijk dat
* maatregelen getroffen worden wegens de compensatie voor het verleggen van de weg in EHS gebied (vleermuizen, extra tunnels voor klein wild etc.)
* onnodige bomenkap voor aanlegwerkzaamheden wordt uitgesloten en bij de inrichting compensatie wordt gerealiseerd.
* de bewaakte spoorwegovergang (Lange Juffer) wordt verplaatst.
* het huidige tracé Arnhemsestraatweg vervangen wordt door een weg die voor fietsers en landbouwverkeer toegankelijk is en een natuurlijke uitstraling heeft.
* behalve het parklandschap tussen de oude Arnhemsestraatweg en de bundeling, ook het park ten zuiden van de Arnhemsestraatweg opengesteld wordt voor publiek. Gezien de inzet van publieke middelen acht Groen Links dit vanzelfsprekend .
Tenslotte kan ook de afsluiting van de Doesburgsedijk (maakt geen deel uit van Traverse project) voor gemotoriseerd verkeer een bijdrage leveren aan het ecologisch versterken van het gebied. Dit moet gebeuren in het kader van het verkeersplan dat de gemeente inricht.
Onder genoemde voorwaarden staat de fractie van GroenLinks achter de keuze voor de lange variant met bundeling.
Rheden, 5 juni 2012.
Dat de mogelijke wegverlegging door Hof te Dieren een ander, niet aan de Dierense problematiek gerelateerd doel dient, namelijk ontsnippering van het landgoed. Er is geen technische reden om dat wegdeel in zijn geheel te verleggen. Dus is sprake van een landgoedbelang en niet van een publiek belang. Bovendien moeten majestueuze bomen langs de lanen van het landgoed op het tracé sneuvelen: versnippering (van bomen) in plaats van ontsnippering.
Wij maken de kanttekening dat het afsluiten van de Doesburgsedijk voor autoverkeer – ook een ontsnipperingsmaatregel ten behoeve van het landgoed – een concentratie van verkeer op de N-weg met zich brengt, hetgeen is toe te juichen, omdat daarmee de totale hinder afneemt. Deze dijk zal als fiets- en wandelpad en route voor calamiteiten (met aansluiting op de pont en wellicht het fietspad door de Havikerwaard) bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het landschap rond Dieren.