De gespreksavond stond in het teken van kennismaking en discussie over de wenselijkheid en haalbaarheid van (lokale) samenwerking tussen de partijen  De dertig aanwezigen zijn naar hun standpunten gevraagd over de samenwerking op landelijk en lokaal niveau. De gespreksavond werd geleid door Peter Bollen, voormalig wethouder voor PvdA/GL in Doesburg.

Voormalig raadslid Kees van Immerzeel heeft de aanwezigen toegesproken over zijn ervaringen van de fusie PvdA met GroenLinks in de gemeente Doesburg. Door de Rhedense fracties werd benadrukt dat zij in de raad al goed samenwerken en meerdere malen moties gezamenlijk hebben ingediend. Alle aanwezigen zien een vorm van samenwerking zitten, al verschillen de meningen over hoe ver en snel de samenwerking moet gaan. Op de gespreksavond zijn mogelijke actiepunten opgehaald om de samenwerking te bevorderen. Deze opgehaalde informatie wordt door de besturen van beide partijen geïnventariseerd. De leden worden bij het verdere traject betrokken.