Rondvraag over inclusie door GL en PvdA Eerder was beloofd een inclusieagenda te bespreken in de raad. Nu blijkt uit het rapport van de Verenigde Naties dat Nederland het slechter doet dan gedacht. Het college vindt dit erg teleurstellend. Rheden doet zijn best, maar er is ruimte voor verbetering. De integrale agenda is uitgesteld omdat het college een goede kwaliteit wil leveren, voor de raad en betrokkenen. Ze zijn gemotiveerd om samen te werken met iedereen in de gemeente. De agenda komt in december. Er is een oproep gedaan voor het hijsen van de regenboogvlag op 11 oktober om 8.30 uur bij het Biljoenbad.

Aankoop gronden voor twee inclusieve woonwijken
Met financiële steun van het COA in Den Haag kunnen we het terrein Hupkes in Dieren en de Arnhemsestraatweg in Velp kopen om daar nieuwe woonwijken te realiseren. We zijn blij met dit plan: het is ambitieus en creatief! Er komen woningen voor starters, sociale huisvesting, betaalbare woningen en huisvesting voor vluchtelingen. Hierdoor kunnen verschillende groepen inwoners elkaar ontmoeten en samenleven in een veilige wijk. De meeste partijen zijn blij met dit mooie plan. De plannen worden nu verder uitgewerkt: we houden jullie op de hoogte. Wethouder Hofstede bevestigde dat we deze ingeslagen weg blijven volgen.

Initiatiefvoorstel straatnamen
Een unicum in de raad! Marloes heeft samen met Jelte Kolkman zelf een initiatiefvoorstel met verordening geschreven. De voorstellen worden vrijwel altijd door ambtenaren voorbereid, maar in dit geval hebben Marloes en Jelte zelf de teksten geschreven. Met het voorstel wordt het geven van straatnamen een taak van het college. Dit lag bij de raad, maar die was daar veel tijd aan kwijt. Daarbij hebben we gelijk regels meegegeven: als er personen worden vernoemd wordt eerst gekeken naar ondervertegenwoordigde groepen. Hierbij wordt gekeken naar geslacht, herkomst, religie, beperking, seksuele gerichtheid, politieke voorkeur etc. De voorstel werd unaniem aangenomen!

Overige onderwerpen

Bij de bespreking van de bestuursrapportage benadrukten we dat we niet alleen willen inzetten op besparingen en de spaarpot vullen. Maar ons ook blijven inzetten voor de vastgelegde ambities. Ook als dat betekent dat misschien minder geld in de reserves wordt gestopt. Bij het regionale plan werkterreinen hebben we aangegeven dat werkgelegenheid gaat over kwaliteit van werk en toename van het aantal banen. Dat weegt voor ons zwaarder dan het vinden of behouden van aantallen vierkante meters industrieterrein. Deze boodschap neemt het college mee naar de regionale collega’s bij het bespreken van de economische plannen in de regio.

Masterplan Haveland
Tot slot….wist u dat dit college echt werk maakt van creatieve oplossingen om wonen en werken uit te breiden en te verbinden? Niet alleen in Dieren en Velp maar ook in Rheden? Wethouder Hofman neemt u graag mee in de visie over de toekomst van het gebied Haveland. Niet alleen de (270!) extra woningen die al op korte termijn gepland staan maar ook de lange termijnvisie voor het gehele gebied (het Masterplan Haveland, richting 2030). Dat gaat het over de verdeling van ruimte voor nieuwe woningen, bedrijvigheid en bereikbaarheid. Tijdens een open inloop wordt de eerste schets met u gedeeld en uitgelegd op 2 oktober 2024. 19.30 – 21.00 uur in Café Zaal Ons Huis aan het meester B. Van Leeuwenplein in Rheden. Vanaf 3 tot 18 oktober kunt u ook nog reageren via www.meedenkeninrheden.nl